Zestaw zadań maturalnych z lat ubiegłych posegregowanych tematycznie. Temat przewodni zestawu - zadania maturalne: geometria na płaszczyźnie kartezjańskiej - poziom podstawowy
Zadania maturalne: zadania maturalne: geometria na płaszczyźnie kartezjańskiej
Zadanie 25 (0-1) - matura poziom podstawowy sierpień 2023, zadanie 25 |
2023 |
W kartezjańskim układzie współrzędnych (x, y) dane są prosta k o równaniu oraz punkt P=(12, −1).
Dokończ zdanie. Wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych.
Prosta przechodząca przez punkt P i równoległa do prostej k ma równanie
A.
B.
C.
D.
Zadanie 26 (0-1) - matura poziom podstawowy sierpień 2023, zadanie 26 |
2023 |
W kartezjańskim układzie współrzędnych (x, y) dany jest okrąg O o środku S=(−1, 2) i promieniu 3.
Dokończ zdanie. Wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych.
Okrąg O jest określony równaniem
A. (x-1)2+(y+2)2=9
B. (x-1)2+(y+2)2=3
C. (x+1)2+(y-2)2=9
D. (x+1)2+(y-2)2=3
Zadanie 27 (0-1) - matura poziom podstawowy sierpień 2023, zadanie 27 |
2023 |
W kartezjańskim układzie współrzędnych (x, y) proste o równaniach:
przecinają się w punktach, które są wierzchołkami trójkąta KLM.
Dokończ zdanie tak, aby było prawdziwe. Wybierz odpowiedź A albo B oraz jej uzasadnienie 1., 2. albo 3.
Trójkąt KLM jest
A. | równoramienny | ponieważ | 1. | oś Ox przechodzi przez jeden z wierzchołków tego trójkąta i środek jednego z boków tego trójkąta. |
2. | dwie z tych prostych są prostopadłe | |||
B. | prostokątny | |||
3. | oś Oy zawiera dwusieczną tego trójkąta. | |||
Zadanie 28 (0-1) - matura poziom podstawowy sierpień 2023, zadanie 28 |
2023 |
W kartezjańskim układzie współrzędnych (x, y) punkt A=(−1, −4) jest wierzchołkiem równoległoboku ABCD. Punkt S=(2, 2) jest środkiem symetrii tego równoległoboku.
Dokończ zdanie. Wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych.
Długość przekątnej AC równoległoboku ABCD jest równa
A. √5
B. 2√5
C. 3√5
D. 6√5
Zadanie 27 (0-1) - test diagnostyczny grudzień 2022 |
2023 |
Na płaszczyźnie, w kartezjańskim układzie współrzędnych (x, y), dany jest okrąg O o równaniu
(x-3)2+(y-3)2=13
Dokończ zdanie. Wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych.
Okrąg O przecina oś Oy w punktach o współrzędnych
A. (0, 1) i (0, 5)
B. (0, 1) i (0, −5).
C. (1, 0) i (5, 0).
D. (0, −1) i (0, 5).
Zadanie 27 (0-1) - matura poziom podstawowy czerwiec 2023, zadanie 27 |
2023 |
W kartezjańskim układzie współrzędnych (x, y) punkty A=(−1, 5) oraz C=(3, −3) są przeciwległymi wierzchołkami kwadratu ABCD.
Dokończ zdanie. Wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych.
Pole kwadratu ABCD jest równe
A. 8√10
B. 16√5
C. 40
D. 80
Zadanie 28 (0-1) - matura poziom podstawowy czerwiec 2023, zadanie 28 |
2023 |
W kartezjańskim układzie współrzędnych (x, y) dane są punkty A=(1, 7) oraz P=(3, 1). Punkt P dzieli odcinek AB tak, że |AP|∶|PB|=1∶3.
Dokończ zdanie. Wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych.
Punkt B ma współrzędne
A. (9, −5)
B. (9, −17)
C. (7, −11)
D. (5, −5)
Zadanie 28 (0-1) - matura poziom podstawowy czerwiec 2023, zadanie 28 |
2023 |
W prostokącie ABCD dane są wierzchołki C=(-3, 1) oraz D=(2,1). Bok AD ma długość 6. Pole tego prostokąta jest równe
A.
B.
C. 24
D. 30
Zadanie 15 (0-1) - test diagnostyczny wrzesień 2022 |
2023 |
W kartezjańskim układzie współrzędnych (x, y) dane są: punkt A=(8, 11) oraz okrąg o równaniu (x−3)2+(y+1)2=25.
Dokończ zdanie. Wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych.
Odległość punktu A od środka tego okręgu jest równa
A. 25
B. 13
C.
D.
Zadanie 15 (0-1) - test diagnostyczny wrzesień 2022 |
2023 |
Na płaszczyźnie, w kartezjańskim układzie współrzędnych (x, y), dana jest prosta k o równaniu y=3x+b, przechodząca przez punkt A=(−1, 3).
Dokończ zdanie. Wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych.
Współczynnik b w równaniu tej prostej jest równy
A. 0
B. 6
C. (-10)
D. 8
Zadanie (0-1) - matura poziom podstawowy maj 2021, zadanie 25 |
2015 |
Punkt A = (3, −5) jest wierzchołkiem kwadratu, a punkt M = (1, 3) jest punktem przecięcia się przekątnych tego kwadratu. Wynika stąd, że pole kwadratu jest równe
A. 68
B. 136
C. 2
D. 8
Zadanie (0-1) - matura poziom podstawowy marzec 2021, zadanie 18 |
2015 |
Końcami odcinka PR są punkty P=(4,7) i R=(-2, -3). Odległość punktu T=(3, -1) od środka odcinka PR jest równa
A.
B.
C.
D.
Zadanie (0-1) - matura poziom podstawowy maj 2020, zadanie 20 |
2015 |
Punkt B jest obrazem punktu A = (-3, 5) w symetrii względem początku układu współrzędnych. Długość odcinka AB jest równa
A.
B. 8
C.
D. 12
Zadanie (0-1) - matura poziom podstawowy sierpień 2019, zadanie 18 |
2015 |
W układzie współrzędnych punkt S=(40, 40) jest środkiem odcinka KL, którego jednym z końców jest punkt K=(0, 8). Zatem
A. L=(20, 24)
B. L=(-80, -72)
C. L=(-40, -24)
D. L=(80, 72)
Zadanie (0-1) - matura poziom podstawowy czerwiec 2019, zadanie 15 |
2015 |
Pole trójkąta ABC o wierzchołkach A=(0, 0), B=(4, 2), C=(2, 6) jest równe
A. 5
B. 10
C. 15
D. 20
Zadanie (0-1) - matura poziom podstawowy czerwiec 2019, zadanie 18 |
2015 |
Suma odległości punktu A=(-4, 2) od prostych o równaniach x=4 i y=-4 jest równa
A. 14
B. 12
C. 10
D. 8
Zadanie (0-1) - matura poziom podstawowy maj 2019, zadanie 20 |
2015 |
Dane są punkty o współrzędnych A=(-2,5) oraz B=(4,-1). Średnica okręgu wpisanego w kwadrat o boku AB jest równa
A. 12
B. 6
C. 6√2
D. 2√6
Zadanie (0-1) - matura poziom podstawowy maj 2018, zadanie 18 |
Punkt K=(2, 2) jest wierzchołkiem trójkąta równoramiennego KLM, w którym |KM|=|LM|. Odcinek MN jest wysokością trójkąta i N=(4, 3). Zatem
A. L=(5,3)
B. L=(6,4)
C. L=(3,5)
D. L=(4,6)
Zadanie (0-1) - matura poziom podstawowy maj 2017, zadanie 20 |
Dany jest okrąg o środku S=(2,3) i promieniu r=5. Który z podanych punktów leży na tym okręgu?
A. A=(-1,7)
B. A=(2,-3)
C. A=(3,2)
D. A=(5,3)
Zadanie (0-1) - matura poziom podstawowy maj 2016, zadanie 21 |
W układzie współrzędnych dane są punkty A=(a,6) oraz B=(7,b). Środkiem odcinka AB jest punkt M=(3,4). Wynika stąd, że
A. a = 5 i b = 5
B. a = -1 i b = 2
C. a = 4 i b = 10
D. a = -4 i b = -2
Zadanie 24 (0-4) - matura poziom podstawowy czerwiec 2024, zadanie 24 |
2023 |
W kartezjańskim układzie współrzędnych (x, y) dane są punkty A=(2,8) oraz B=(10,2). Symetralna odcinka AB przecina oś Ox układu współrzędnych w punkcie P.
Oblicz współrzędne punktu P oraz długość odcinka AP. Zapisz obliczenia.
Zadanie (0-4) - matura poziom podstawowy maj 2020, zadanie 32 |
2015 |
Dany jest kwadrat ABCD, w którym . Przekątna BD tego kwadratu jest zawarta w prostej o równaniu . Oblicz współrzędne punktu przecięcia przekątnych AC i BD oraz pole kwadratu ABCD.
Zadanie (0-4) - matura poziom podstawowy maj 2019, zadanie 33 |
2015 |
Dany jest punkt A=(-18,10). Prosta o równaniu y=3x jest symetralną odcinka AB. Wyznacz współrzędne punktu B.
Zadanie (0-5) - matura poziom podstawowy maj 2021, zadanie 35 |
2015 |
Punkty A=(−20, 12) i B=(7, 3) są wierzchołkami trójkąta równoramiennego ABC, w którym |AC|=|BC|. Wierzchołek C leży na osi Oy układu współrzędnych. Oblicz współrzędne wierzchołka C oraz obwód tego trójkąta.
Zadanie (0-5) - matura poziom podstawowy maj 2018, zadanie 32 |
2015 |
W układzie współrzędnych punkty A = (4,3) i B = (10.5) są wierzchołkami trójkąta ABC. Wierzchołek C leży na prostej o równaniu y = 2x + 3. Oblicz współrzędne punktu C, dla którego kąt ABC jest prosty.
Zadanie (0-5) - matura poziom podstawowy maj 2017, zadanie 32 |
2015 |
Dane są punkty A=−(4,0) i M=(2,9) oraz prosta k o równaniu y=-2x+10. Wierzchołek B trójkąta ABC to punkt przecięcia prostej k z osią Ox układu współrzędnych, a wierzchołek C jest punktem przecięcia prostej k z prostą AM. Oblicz pole trójkąta ABC.
Podsumowując:
Na arkuszu maturalnym z geometrii na płaszczyźnie kartezjańskiej, uczniowie mogą wykazać się znajomością podstawowych pojęć, takich jak punkty, proste, oraz figury geometryczne, w kontekście układu współrzędnych. Geometria analityczna staje się kluczowym narzędziem w analizie i rozwiązywaniu zadań, które wymagają nie tylko zrozumienia teoretycznych aspektów geometrii, ale także umiejętności operowania na liczbach i wykresach.
Przygotowanie do tego egzaminu wymaga nie tylko solidnej znajomości podstawowych definicji i twierdzeń, ale także praktyki w rozwiązywaniu zadań praktycznych, które wymagają zastosowania geometrii analitycznej. Warto skupić się nie tylko na samej teorii, ale także na praktycznych aspektach, aby lepiej przygotować się do egzaminu.
W tym kontekście, artykuł o arkuszu maturalnym z geometrii na płaszczyźnie kartezjańskiej może służyć jako przewodnik dla uczniów, oferując nie tylko omówienie struktury arkusza i obszarów tematycznych, ale także praktyczne porady dotyczące przygotowania do egzaminu, z naciskiem na geometrię analityczną i jej zastosowania w praktyce.