Egzamin gimnazjalny z matematyki 2016 - zadanie 10

Egzamin gimnazjalny z matematyki 2016 - zadanie 10

Zadanie 10 (0-1)

W pewnym zakładzie każdy z pracowników codziennie maluje taką samą liczbę jednakowych ozdób. Pracownicy potrzebowali 12 dni roboczych, aby wykonać zamówienie. Gdyby było ich o dwóch więcej, to czas wykonania tego zamówienia byłby o 3 dni krótszy.

Dokończ zdanie. Wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych.

Liczbę pracowników x tego zakładu można obliczyć, rozwiązując równanie

A.

B.

C.

D.

Źródło CKE - Arkusz ezgaminacyjny 2015/2016



Analiza:

Oznaczmy sobie standardowo x'em nieznaną nam liczbę pracowników (dla nas jest nieistotne czy pracują na umowę o pracę czy zlecenie :P). Drugie zdanie zadania brzmi: "Pracownicy potrzebowali 12 dni roboczych, aby wykonać zamówienie.". Możemy zapisać: x pracowników zajmowało się zleceniem 12 dni. A tak bardziej ... matematycznie:

 

*

* taki iloczyn liczby dni i ilości ludzi nazywany jest osobodniami - może na polski Ci się przyda.

A teraz zajmijmy się trzecim zdaniem treści zadania: "Gdyby było ich o dwóch więcej, to czas wykonania tego zamówienia byłby o 3 dni krótszy". W x pracowników męczyli się ze zleceniem 12 dni, w x+2 pracowników zajęło by im to 12-3=9 dni:

Możemy już napisać równanie z którego wyliczyć można liczbę pracowników:

* gdyby nie brać innych czynników, które mogą wpłynąć na czas realizacji zadania/zlecenia, to liczba osobodni jest stała: zlecenie wykonuje więcej ludzi, to czas na skończenie zlecenia jest krótszy. To zapisaliśmy w powyższym równaniu.

A teraz niech Państwowa Inspekcja Pracy sobie wyliczy ilość pracowników :).

Odpowiedź:

A.

B.

C.

D.

Egzaminy gimnazjalne

Egzamin gimnazjalny 2018


Zadanie z analizą i odpowiedzią

Egzamin gimnazjalny 2017


Zadanie z analizą i odpowiedzią

Egzamin gimnazjalny 2016


Zadanie z analizą i odpowiedzią

Egzaminy gimnazjalne - archiwum

2015


Zadanie bez odpowiedzi i bez analizy


Zadanie z odpowiedzią bez analizy


Zadanie z analizą i odpowiedzią

Dołącz do grupy na FB

W prezencie od Mikołaja uruchamiamy grupę :). Chcesz mieć wpływ na to co i kiedy pojawia się na obliczu matematyki? Dołącz do grupy zamkniętej, Szczegóły na grupie
Wystartowaliśmy 26.12.2018.

Egzamin gimnazjalny 2019

Zadania z egzaminu gimnazjalnego 2019.



Zadanie z analizą i odpowiedzią

Zadanie z odpowiedzią bez analizy



Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

+ 13 = 17