czyli kilka słów, jak oblicz'e podpowiada CKE: błędy popełniacie w maturalnych arkuszach odpowiedzi.
Tym razem taki luźny wpis dotyczący arkusza odpowiedzi do matury podstawowej z matematyki (edycja maj 2019). Dopasowując treści tej matury pod kątem podstawy programowej doszło do pewnych "zgrzytów" między mną a CKE. Może to za duże słowo, jednak mechanizm, który już od miesięcy wprowadzam i dopieszczam w ramach projektu oblicz'a już nawet dosyć ładnie działa. Mechanizm ten podporządkowuje oznaczeniu kodowemu celu edukacyjnego jego tekstowy odpowiednik. W ten sposób udaje mi się katalogować zadania i Wam nauczycielom, czy uczniom dać dobrze wyselekcjonowane zadania egzaminacyjne właśnie pod kątem tego celu. Dostępne jest to w dolnej części strony z zadaniem (już na większości podstron) w sekcji Podstawa Programowa
Obecnie opublikowane są stare podstawy programowe (poza szkołą podstawową), ale w miarę możliwości zostanie uruchomiony moduł przyporządkowujący do nowych podstaw programowych. Zamierzam uruchomić ten moduł jeszcze w tym roku kalendarzowym.
Ale co z tym CKE. Pewnie zadacie pytanie.
Śpieszę z odpowiedzią. Ja raczej należę do osób skrupulatnych. Zdarzają mi się błędy nawet w publikacjach. Spowodowane jest to brakiem recenzenta językowego, jak i merytorycznego. A im dłużej patrzę na dany materiał/projekt tym większe ryzyko popełnienia błędu. Jednak od moich prac nie zależy czyjaś przyszłość. W przypadku CKE pojawia się już ten problem. Ich materiały powinny być bezbłędne z kilku powodów:
- wymaga się od Was egzaminatorów i uczniów skrupulatności i maksymalnej redukcji ilości popełnianych błędów,
- od nauczycieli domaga się biegłej znajomości podstawy programowej,
- od jakości arkuszy egzaminacyjnych może zależeć przebieg tychże egzaminów,
- wynik egzaminu często decyduje o przyszłości osoby egzaminowanej,
- i ostatecznie zakładam, że każdy arkusz ma swoich recenzentów, którzy takie błędy powinni wychwytywać.
Dlatego też wychodzę z założenia, że w arkuszach odpowiedzi błędów być nie może. A tu klops!!!
W tylko jednym arkuszu dzięki czujności oprogramowania udało się w tym roku wykryć dwa błędnie skatalogowane zadania. Te błędy nie wpływają na wynik matur, jednak pozostawiają pewien niesmak. Nasuwa się tu wniosek. Czyżby CKE tworzyła arkusze od a do z manualnie? Czy wykorzystywana jest metoda kopiuj/wklej? Czy nie można w przypadku tak ważnego egzaminu wprowadzić programowego wsparcia przynajmniej do tak powtarzalnej czynności jak dopasowywanie kodu do opisu?
Może się czepiam. Ale od Nas się wymaga to i my wymagajmy!!!
Poniżej screeny z publicznych zgłoszeń. Pierwsze zgłoszenie:
@CKE_PL: "informatyk źle kliknął" w OKE (mi też się zdarza), Kolejna pomyłka w a. oceny #matura2019 matematyka: https://t.co/BGTBDuAFds …
— OBLICZcomPL (@OBLICZcomPL) June 22, 2019
Błąd nie wpływa na punkty, uczniowie się nie cieszcie 😛 :
z. 18 "wyznacza równanie prostej...", jest 8.5 (współrzędne środka) winno być 8.3 pic.twitter.com/2bEZ2ulQWf
Potem dałem chwilę, aby się otrząsnęli. Błąd został naprawiony, jednak nie zweryfikowano pozostałych zadań z tego arkusza. A 5 zadań niżej znowu błąd. Zgłoszone kilkanaście dni później
@CKE_PL
— OBLICZcomPL (@OBLICZcomPL) July 19, 2019
- zwróćcie uwagę na arkusz oceny #matura2019 podstawowa matematyka, błąd w klasyfikacji zadania 23 w podstawie programowej, winno być G9 Statystyka opisowa (..); a nie G10 co odpowiada figurom płaskim
screen pochodzi z arkusza:https://t.co/BGTBDuAFds pic.twitter.com/2IWVPXuqMd
Wiem, że sprawa ma być załatwiona cicho, a najlepiej, żeby nikt się nie dowiedział. Dlatego też nawet żadnego dziękuję z ich strony nie było i tego się spodziewałem. Dlatego to ja Drogie CKE Dziękuję za szybkie poprawienie błędów. Ktoś w końcu podziękować musiał 🙂
Podpisano Paweł z oblicz.com.pl