Reklamy w Youtube na lekcji

Zainspirowany komentarzem dotyczący reklam wyświetlanych w serwisach video postanowiłem Wam opisać, jak ja radzę sobie z kontrolą jakości tych reklam. Jest kilka sposobów, aby nie zostać zapamiętanym jako nauczyciel, któremu wyskakują reklamy typu prostonos duo czy gratulacje!!! znowu wygrałeś apartament w Dubaju.

Źródło: http://www.picpedia.org/highway-signs/y/youtube.html

Pierwsza rzecz, która nasuwa się większości internautom to adblock dostępny na znaczną część popularnych przeglądarek internetowych. Blokuje on moduły reklamowe. Plus dla Ciebie, że nie musisz oglądać reklam, jednak minus dla twórcy, który z reklamy nie zarobi.

I tu zbliżam się do sedna tematu.

A co zrobić, jeżeli korzystając z czyiś treści chcesz, aby twórca był zadowolony i miał środki, aby przygotować dla Ciebie nową partię materiału, a jednocześnie nie narażać się na niesympatyczne sytuacje związane z wyświetlaniem reklam o nieodpowiedniej treści?

Oto mój sposób:

Najważniejsze jest, aby nauczyć Youtuba (bardziej ogólnie Googla) jakie treści mogą być Tobie prezentowane. Sprawa sprowadza się do oddzielenia JA prywatnie i JA w szkole. Nauczyciel też człowiek (choć ostatnio są tacy, którzy próbują to podważyć) i też ma prawo do życia prywatnego. A to życie prywatne, chcesz czy nie, jest monitorowane przez gigantów z Redmond, Mountain View i Palo Alto. Każda twoja czynność na smartphonie, komputerze czy tablicy powoduje profilowanie Ciebie jako użytkownika. Algorytmy wiedzą, co Cię interesuje (lub co wg nich może Cię zainteresować) na podstawie zachowań w sieci i podsuwają odpowiednie reklamy.

To spróbujmy na potrzeby tablicy tak spersonalizować użytkownika, że nawet w niektórych sytuacjach zaproponowana reklama może mieć cel edukacyjny.

Pierwszym krokiem

będzie usunięcie historii z Twojej przeglądarki, wylogowanie się z serwisów googla i usunięcie danych prywatnych. Uwaga! Jeżeli w ramach tych danych masz jakieś cenne zakładki ulubione, lub istnieje ryzyko utraty jakiegoś hasła to skopiuj te ustawienia. Może się okazać, że o część kroków będziesz musiał/a poprosić informatyka, czy administratora systemów informatycznych z Twojej szkoły.

Jeżeli nie chcesz usuwać żadnych danych z Twojej przeglądarki to wartą do rozważenia opcją jest instalacja Google Chrome w wersji portable. Zaletą tego rozwiązania jest fakt, że można zainstalować to u siebie w domu na pendrive i uruchomić w szkole z pendrive'a.

Instalator dostępny jest na https://portableapps.com/apps/internet/google_chrome_portable

Jak już macie przygotowaną przeglądarkę to wykonajmy drugi krok:

Czas założyć konto googla pod tablicę. Robimy to wchodząc na gmail.com z pustej przeglądarki, lub klikając w Gmail w prawym górnym rogu Chrome.

Klikamy Utwórz konto.

Przechodzimy kolejne kroki wypełniając standardowe formularze rejestracji, ale zamiast imienia i nazwiska warto zastosować opis, który Wam przypomni, że to profil służbowy.

Po wypełnieniu wypełnieniu kilku kolejnych ekranów przywita Was nowe konto google do obsługi Waszej tablicy.

Przejdźmy do You Tube. Po zalogowaniu się zobaczymy jeszcze nie spersonalizowany kanał.

Krok trzeci - personalizacja.

Dodajmy kilka tematycznych kanałów do subskrybowanych. Jeśli uczysz matematyki to polecam:

https://www.youtube.com/channel/UC1_uAIS3r8Vu6JjXWvastJg

https://www.youtube.com/channel/UCuZ4plJK1KkSqRBYps3rNww

https://www.youtube.com/channel/UCuaSMQWO4ZG4EMSXRL0fldA

I już prawie zrobione. Włącz kilka filmów przedmiotowych ucząc algorytm podsyłania tylko treści tematycznych. Nie klikaj na tym koncie w żadne inne proponowane, a nie związane z Twoim przedmiotem treści. Jeżeli utrzymasz dyscyplinę i na koncie tablicy będziesz uruchamiał tylko takie treści, to nie powinien Cię zaskoczyć jakiś patostreamer.

Zostaje ostatnia rzecz - reklamy. Tutaj też algorytm się nauczy, że interesują Cię tylko treści tematyczne. Ale możesz mu czasami pomóc. Jeżeli jakaś reklama Ci przeszkadza w poprowadzeniu spokojnych zajęć w górnym w prawym górnym rogu reklamy nad polecanymi materiałami znajduje się przycisk zamknięcia reklamy. Klikając na niego możesz dać znać algorytmowi, że reklama Cię nie interesuje.

Ostatecznie korzystając z tego sposobu dajesz zarobić twórcy ograniczając ryzyko wypływu twoich upodobań czy historii zapytań, lub upodobań i historii zapytań innego użytkownika tego komputera. Uczniowie nie muszą widzieć, że starałeś się o kredyt czy myślisz o zmianie auta.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

62 − = 53